dimecres, 27 de juny del 2012

Innovació: rendibilitzar la inversió en R+D


Introducció

Poc més d’un 10% dels nous projectes de R+D (Recerca i Desenvolupament) assoleixen l’èxit. Per això cal ser molt acurat a l’hora de seleccionar aquells projectes d’innovació en els quals invertirem en la nostra empresa. Un seguit de criteris de màrqueting, producció, finançament i logística son útils per seleccionar encertadament un projecte.

Innovar no és inventar

La innovació és la creació o modificació d’un producte o servei i la seva introducció al mercat. La innovació està a l’abast tant d’una multinacional com d’una petita empresa. Per innovar no sempre cal fer grans inversions, sinó detectar i implementar oportunitats de mercat. Exemples d’innovació TIC poden ser un ERP/CRM1 per a bars o restaurants, un recercador d’Internet, un so per a mòbils, un sistema de seguiment de la nostra flota de vehicles per GPS mitjançant internet o un sistema de reconeixement de veu per caixers automàtics...

Recursos necessaris

La finalitat de la inversió en R+D és guanyar diners. Abans d’invertir en R+D s’han de considerar les alternatives, com invertir en processos productius, en la xarxa comercial o en publicitat. Cap d’aquestes inversions és excloent, però els recursos son limitats. Un cop decidim invertir en tecnologia, cal pensar si crear un departament propi de R+D, comprar llicències, contractar experts o fins i tot adquirir una altra empresa o fer una aliança tecnològica.

Viabilitat

Una decisió important és quina inversió destinarem a R+D, cosa que dependrà del grau d’innovació del sector, el tipus de projecte i la situació que tinguem respecte a la competència. Per guanyar diners en tecnologia s’ha de ser innovador, aconseguir transformar una idea en quelcom vendible, en una necessitat i disposar dels mitjans per comercialitzar el producte. Necessitem avaluar la probabilitat d’èxit del projecte, temps i costos de desenvolupament, possible desenvolupament futur i aplicacions noves que generarà, incidència en altres projectes de l’empresa, impacte en el mercat i la situació respecte a patents. En resum, quantificar el cost benefici respecte a la inversió necessària.

Coherència del projecte

La valoració d’un nou projecte ha de respondre una sèrie de criteris objectius, com ara si resulta compatible amb l’estratègia actual i a llarg termini de l'empresa, si disposem d’experiència per responsabilitzar-nos del nou producte, si disposem dels recursos necessaris per a la seva creació, producció i comercialització i de la congruència amb la imatge de l’empresa.  La selecció del cap de projecte té una gran importància, ja que d’ell dependrà en gran mesura l’èxit o el fracàs.

Màrqueting

Cal valorar criteris de màrqueting, com ara si el nou producte satisfà una necessitat del mercat o avantatges respecte el que ja existeix al mercat valorant preu, fiabilitat, servei o assistència tècnica. Hem de ser capaços de fer una estimació de la dimensió del mercat, del número de clients, probabilitat d’èxit del mercat, efecte sobre els productes actuals, acceptació del preu per part del potencial client i canals de distribució.

Producció

Cal preveure si necessitarem noves instal·lacions i costos associats, afegint equipament i personal. En projectes tecnològics, un aspecte important, fins i tot crític, és la necessitat d'adaptacions o desenvolupaments fets a mida per a cada client, ja que limita el nombre de clients i encareix la nostre estructura.

Finançament

A nivell de recursos financers, hem d’estimar la inversió en R+D, la fabricació o desenvolupament i la comercialització, la disponibilitat de fons respecte al temps a cada fase del projecte, el marge de benefici esperat i l’impacte dels recursos destinats que tindrà en l’empresa.

Rendibilitat

La innovació per sí mateixa no genera beneficis, és la explotació el que genera rendibilitat. Un cop estudiats els futurs clients, hem de ser capaços de poder publicitar, distribuir i comercialitzar el producte i garantir-nos la correcta protecció jurídica amb les patents. L’abast, dimensionament i logística de la nostre xarxa comercial s’ha de resoldre abans de que el producte es comercialitzi.

Conclusió

L’anàlisi detallat de tots els aspectes comentats han d’evitar la destinació de recursos a projectes que no s’haurien d’iniciar per temes de viabilitat, i la planificació de temps, recursos i accions necessàries per dur a terme aquells projectes que seleccionem. Les valoracions inicials, a causa del nivell d’incertesa que suposen, poden ser senzilles o complexes, però han de ser objectives, raonables i quantificables.

1ERP ( Enterprise Resource Planning ) programari per informatitzar la gestió de l’empresa i CRM ( Customer Relationship Managemen ) que a més té en compte la relació amb el client.
Article publicat a la revista AQUAE de Caldes de Malavella, juliol 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada