Introducció
Poc més d’un 10% dels nous projectes de R+D
(Recerca i Desenvolupament) assoleixen l’èxit. Per això cal ser molt acurat a
l’hora de seleccionar aquells projectes d’innovació en els quals invertirem en
la nostra empresa. Un seguit de criteris de màrqueting, producció, finançament
i logística son útils per seleccionar encertadament un projecte.
Innovar no és inventar
La innovació és la creació o modificació d’un
producte o servei i la seva introducció al mercat. La innovació està a l’abast
tant d’una multinacional com d’una petita empresa. Per innovar no sempre cal
fer grans inversions, sinó detectar i implementar oportunitats de mercat.
Exemples d’innovació TIC poden ser un ERP/CRM1 per a bars o restaurants,
un recercador d’Internet, un so per a mòbils, un sistema de seguiment de la
nostra flota de vehicles per GPS mitjançant internet o un sistema de
reconeixement de veu per caixers automàtics...
Recursos necessaris
La finalitat de la inversió en R+D és guanyar
diners. Abans d’invertir en R+D s’han de considerar les alternatives, com
invertir en processos productius, en la xarxa comercial o en publicitat. Cap
d’aquestes inversions és excloent, però els recursos son limitats. Un cop
decidim invertir en tecnologia, cal pensar si crear un departament propi de
R+D, comprar llicències, contractar experts o fins i tot adquirir una altra
empresa o fer una aliança tecnològica.
Viabilitat
Una decisió important és quina inversió destinarem
a R+D, cosa que dependrà del grau d’innovació del sector, el tipus de projecte
i la situació que tinguem respecte a la competència. Per guanyar diners en
tecnologia s’ha de ser innovador, aconseguir transformar una idea en quelcom
vendible, en una necessitat i disposar dels mitjans per comercialitzar el
producte. Necessitem avaluar la probabilitat d’èxit del projecte, temps i
costos de desenvolupament, possible desenvolupament futur i aplicacions noves
que generarà, incidència en altres projectes de l’empresa, impacte en el mercat
i la situació respecte a patents. En resum, quantificar el cost benefici
respecte a la inversió necessària.
Coherència del projecte
La valoració d’un nou projecte ha de respondre una
sèrie de criteris objectius, com ara si resulta compatible amb l’estratègia
actual i a llarg termini de l'empresa, si disposem d’experiència per
responsabilitzar-nos del nou producte, si disposem dels recursos necessaris per
a la seva creació, producció i comercialització i de la congruència amb la
imatge de l’empresa. La selecció del cap
de projecte té una gran importància, ja que d’ell dependrà en gran mesura
l’èxit o el fracàs.
Màrqueting
Cal valorar criteris de màrqueting, com ara si el
nou producte satisfà una necessitat del mercat o avantatges respecte el que ja
existeix al mercat valorant preu, fiabilitat, servei o assistència tècnica. Hem
de ser capaços de fer una estimació de la dimensió del mercat, del número de
clients, probabilitat d’èxit del mercat, efecte sobre els productes actuals,
acceptació del preu per part del potencial client i canals de distribució.
Producció
Cal preveure si necessitarem noves instal·lacions i
costos associats, afegint equipament i personal. En projectes tecnològics, un
aspecte important, fins i tot crític, és la necessitat d'adaptacions o
desenvolupaments fets a mida per a cada client, ja que limita el nombre de
clients i encareix la nostre estructura.
Finançament
A nivell de recursos financers, hem d’estimar la
inversió en R+D, la fabricació o desenvolupament i la comercialització, la
disponibilitat de fons respecte al temps a cada fase del projecte, el marge de
benefici esperat i l’impacte dels recursos destinats que tindrà en l’empresa.
Rendibilitat
La innovació per sí mateixa no genera beneficis, és
la explotació el que genera rendibilitat. Un cop estudiats els futurs clients,
hem de ser capaços de poder publicitar, distribuir i comercialitzar el producte
i garantir-nos la correcta protecció jurídica amb les patents. L’abast,
dimensionament i logística de la nostre xarxa comercial s’ha de resoldre abans
de que el producte es comercialitzi.
Conclusió
L’anàlisi detallat de tots els aspectes comentats
han d’evitar la destinació de recursos a projectes que no s’haurien d’iniciar
per temes de viabilitat, i la planificació de temps, recursos i accions
necessàries per dur a terme aquells projectes que seleccionem. Les valoracions
inicials, a causa del nivell d’incertesa que suposen, poden ser senzilles o
complexes, però han de ser objectives, raonables i quantificables.
1ERP ( Enterprise Resource Planning )
programari per informatitzar la gestió de l’empresa i CRM ( Customer
Relationship Managemen ) que a més té en compte la relació amb el client.
Article
publicat a la revista
AQUAE de Caldes de Malavella, juliol 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada