Més del 90% de
les empreses tenen ordinadors, i d’aquestes la gran majoria tenen connexió a
Internet. L’ús d’intranet
corporativa és generalitzat en empreses de més de cinquanta treballadors, però
per empreses petites és força baix, el que genera una bretxa tecnològica
important. Hi ha diverses raons, per exemple el cost del personal de TI, el
percentatge de personal TI per cada 100 treballadors és més gran en empreses
petites que en les grans.
El coneixement de
les TIC per part dels treballadors en empreses petites és força baix. Les
empreses petites contracten menys experts en TIC que les empreses grans, i les
que busquen experts es troben amb dificultats. Un dels problemes és que
intenten buscar un informàtic que les resolgui tot, en lloc d’especialistes per
cada tema TIC.Hi ha moltes empreses que tenen espai web, però molt poques venen els seus productes per Internet. Encara menys enllacen el seu SI per aprofitar les avantatges de mobilitat i difusió de la xarxa.
El problema no és
generar comandes en línia, sinó el seu tractament, sols una minoria de pimes
integra les comandes en línia al seu sistema final. Hi ha moltes que ni tan
sols envien un correu electrònic al client confirmant la comanda. Encara menys
confirmen disponibilitat de producte en temps real, control de preus per
client, consulta d’històric de comandes, promocions, descomptes, programes de
fidelització o atenció al client integrada a l’historial de l’empresa. Els
actuals anuncis de webs econòmiques deslligades del SI encara pronuncia més el
fracàs i per tant el desconcert dels petits empresaris davant les noves
tecnologies.
Es troben a
faltar reunions de pimes per compartir experiències i coneixements TIC i
establir marcs referencials. La implantació d’una nova tecnologia en una
empresa ha d’aconseguir confluir tres aspectes com la grandària de l’empresa,
el model organitzatiu i el model de gestió empresarial.
Seria positiu
crear centres de referència on l’experiència TIC estigui centralitzada, el
coneixement revisat i contínuament debatut, ja sigui via cambres de comerç,
consells comarcals, o entitats gremials. El paper del Col·legi d’Enginyers en
Informàtica podria ser important, especialment si es dotés de grau
competencial.
El repte
principal, no obstant això, és augmentar l’alfabetització TIC tant d’empresaris
com de treballadors. Un empresari no pot dur a terme un projecte d’èxit TIC per
la seva empresa si no conèix perfectament la seva empresa i contracta professionals
adequats per aconsellar-lo.
Molts
treballadors, principalment en tasques poc qualificades i mal pagats, pensen
que l’ensenyament ha de ser a càrrec de l’empresa o del govern, i mai fora de
l’horari de treball, això fa que no tinguin accés a ensenyament de qualitat i
amb els anys quedin fora de mercat, o bé limitin l’activitat de les empreses
que els contracten. Si es volen experts, aquests experts s’han de pagar. Amb
l’actual política de reducció de sous no es poden aconseguir professionals de
qualitat.
La cooperació
i treball en xarxa de les pimes locals
és un altre dels temes poc desenvolupats. A la poca tradició, i la manca de
perspectiva de la rendibilitat que pot proporcionar a tots plegats, s’afegeix
una mal entesa competitivitat i per tant por de donar coneixement als nostres
veïns, el que xoca amb polítiques econòmiques globalitzades que requereixen esforços
de tots per atraure mercat, clients i inversors.
La clau de la
informatització de les empreses és la integració de totes les parts que
composen el negoci, la adaptació al mercat i la captació, procés i entrega de
la informació necessaria per la pressa de decisions. La mala execució de
projectes TIC no tant sols representen una important pèrdua de recursos
econòmics per l’empresa, sinó una pèrdua de potencial i mercat que pot
comportar fins i tot el tancament del negoci.
L’economia de la tecnologia
a més representa una gran oportunitat de desenvolupament, o el punt final del
nostre model empresarial. Podem passar de l’èxit al fracàs per no adaptar-nos a
les noves realitats del mercat.
La tecnologia
canvia de vegades a velocitat vertiginosa, una empresa que no sàpiga quan
invertir i que entri massa tard en determinats sectors, no tindrà temps
suficient per aconseguir beneficis.
Entre els anys
1848 i 1852 es va passar de 600 a 10 empreses automobilístiques, en el 1984 hi
havien de 400 a 500 empreses informàtiques, el 1986 quedaven 7, el mateix
passarà amb tecnologies com les aplicacions mòbils, els desenvolupaments web i
el negoci electrònic, cal preguntar-se doncs quin paper volem assumir a curt i
llarg termini, a més de buscar altres respostes com per exemple de quina manera
fer front a la crisi, a la globalització i als nous models de mercat.
Es parla molt
d’innovació, però tenir ments creatives sense recolzament econòmic per
desenvolupar la corresponent explotació comercial és car, i sols serveix d’aportació
d’idees perquè d’altres s’aprofitin.
Els empresaris
han de tenir clar que cap país desenvolupat ha creat una estructura competitiva
de qualitat sense inversió en recerca i reduint sous, malauradament és el
nostre cas, motiu pel qual molts joves qualificats marxen a l’estranger a
treballar, i les nostres empreses comencen a perdre pes en els mercats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada