dissabte, 14 de setembre del 2013

Criteris d’usabilitat en desenvolupaments Web

La usabilitat al confeccionar una pàgina web o un portal d’internet és aquell conjunt de criteris que defineixen el disseny, programació, distribució de continguts i navegació, que s’han de traduir en eficiència, eficàcia i satisfacció dels usuaris.

Més vegades de les que ens pensem es desenvolupa una aplicació per internet sense pensar en l’usuari final. És important pensar l’objectiu de la nostra pàgina web, si volem que sigui informativa, d’atenció al client, venda de productes, una intranet corporativa, una extranet per clients autoritzats o per proveïdors.

Hem d’aconseguir que sigui intuïtiva, senzilla, evitar haver de navegar per diverses planes per arribar a les diverses opcions. El disseny és molt important tant per l’acceptació de l’entorn per part de l’usuari, com per facilitar la navegació.

La pàgina inicial s’ha de carregar ràpidament, i el resultat ha de ser l’esperat per l’usuari. Si una pàgina tarda més de 4 segons en carregar o bé si no mostra la informació desitjada, l’usuari en la majoria dels casos sortirà i buscarà un altre adreça per internet. En canvi, si un cop ha entrat al nostre portal, l’usuari desitja una informació contreta, com una fotografia de qualitat d’un producte, esperarà sense problemes.

Hem de pensar el perfil dels nostres usuaris, els seus coneixements i afinitats, per desenvolupar un entorn agradable i adient.

Un aspecte a considerar són les persones amb discapacitats, podem fer desenvolupaments que s’adaptin, si ho aconseguim, tindrem usuaris fidels i agraïts.

Són molt importants els tipus de lletres, colors, formes, tamanys dels diferents elements de la pàgina web, així com la quantitat d’informació que mostrem, l’estructuració de menús i opcions, facilitat de navegació, ajudes i personalització amb l’usuari connectat. La pàgina inicial ha de tenir poca informació, esquematitzada, directe i atractiva.

Reduir el nombre de pàgines per les diverses opcions farà guanyar temps i comprensió als usuaris, i per tant fidelitat i satisfacció.

Cal pensar que les animacions en una web criden l’atenció, però ralentitzen l’accés a la informació, si un usuari ha d’entrar més d’una vegada a la web, es pot fer lent, pesat i eixut.

Les finestres emergents poden descol·locar a l’usuari i ser molestes. La publicitat s’ha de ubicar de manera que no distregui ni sigui impediment per accedir a les diverses opcions.

Cal aprofitar els recursos que ens proporciona internet, objectes amb formes, colors, lletres i sons, evitant estridències i sempre simplificant i limitant la quantitat d’objectes i informacions.

Una web s’ha de provar en diversos navegadors i les diferents plataformes mòbils abans de pujarla a internet, per no trobar-nos amb sorpreses.

Val més dedicar temps en valorar com guanyar-nos l’aprovació dels nostres usuaris, que pujar un desenvolupament web que de ben segur no aconseguirà les expectatives desitjades, tirant per terra els recursos que hàgim invertit en publicitar la nostra URL.


Publicat a l’AQUAE Caldes de Malavella setembre 2013



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada