La usabilitat al
confeccionar una pàgina web o un portal d’internet és aquell conjunt de
criteris que defineixen el disseny, programació, distribució de continguts i
navegació, que s’han de traduir en eficiència, eficàcia i satisfacció dels
usuaris.
Més vegades de les que ens
pensem es desenvolupa una aplicació per internet sense pensar en l’usuari
final. És important pensar l’objectiu de la nostra pàgina web, si volem que
sigui informativa, d’atenció al client, venda de productes, una intranet
corporativa, una extranet per clients autoritzats o per proveïdors.
Hem d’aconseguir que sigui
intuïtiva, senzilla, evitar haver de navegar per diverses planes per arribar a
les diverses opcions. El disseny és molt important tant per l’acceptació de
l’entorn per part de l’usuari, com per facilitar la navegació.
La pàgina inicial s’ha de
carregar ràpidament, i el resultat ha de ser l’esperat per l’usuari. Si una
pàgina tarda més de 4 segons en carregar o bé si no mostra la informació
desitjada, l’usuari en la majoria dels casos sortirà i buscarà un altre adreça
per internet. En canvi, si un cop ha entrat al nostre portal, l’usuari desitja
una informació contreta, com una fotografia de qualitat d’un producte, esperarà
sense problemes.
Hem de pensar el perfil dels
nostres usuaris, els seus coneixements i afinitats, per desenvolupar un entorn
agradable i adient.
Un aspecte a considerar són
les persones amb discapacitats, podem fer desenvolupaments que s’adaptin, si ho
aconseguim, tindrem usuaris fidels i agraïts.
Són molt importants els
tipus de lletres, colors, formes, tamanys dels diferents elements de la pàgina
web, així com la quantitat d’informació que mostrem, l’estructuració de menús i
opcions, facilitat de navegació, ajudes i personalització amb l’usuari
connectat. La pàgina inicial ha de tenir poca informació, esquematitzada,
directe i atractiva.
Reduir el nombre de pàgines
per les diverses opcions farà guanyar temps i comprensió als usuaris, i per
tant fidelitat i satisfacció.
Cal pensar que les
animacions en una web criden l’atenció, però ralentitzen l’accés a la
informació, si un usuari ha d’entrar més d’una vegada a la web, es pot fer
lent, pesat i eixut.
Les finestres emergents
poden descol·locar a l’usuari i ser molestes. La publicitat s’ha de ubicar de
manera que no distregui ni sigui impediment per accedir a les diverses opcions.
Cal aprofitar els recursos
que ens proporciona internet, objectes amb formes, colors, lletres i sons,
evitant estridències i sempre simplificant i limitant la quantitat d’objectes i
informacions.
Una web s’ha de provar en
diversos navegadors i les diferents plataformes mòbils abans de pujarla a
internet, per no trobar-nos amb sorpreses.
Val més dedicar temps en
valorar com guanyar-nos l’aprovació dels nostres usuaris, que pujar un
desenvolupament web que de ben segur no aconseguirà les expectatives
desitjades, tirant per terra els recursos que hàgim invertit en publicitar la nostra URL.
Publicat
a l’AQUAE Caldes de Malavella setembre 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada