diumenge, 30 de març del 2014

Entrevista a Joaquím Barceló Jordà, constructor

 
Joaquím Barceló és un emprenedor, arran de la seva passió pel treball i del seu companyerisme, va crear la seva pròpia empresa, Construccions Barceló Jordà SL. Creu en el treball com forma de realització, en la constància, en el progrés fruït de l’esforç i l’interès en millorar dia a dia. Veu la competència com companys de professió disposats a donar un cop de mà. El Joaquím ens inspira aconseguir les nostres fites, una conversa amb ell recorda que l’important és triomfar a llarg termini, una fita en què la qualitat humana i la serietat en el treball son arguments indispensables.
 
Quina ha estat la teva trajectòria?
Porto tota la vida a Caldes, vaig començar a treballar amb 16 anys, després de treballar en una fàbrica vaig apostar per la construcció pensant que m’agradaria, com així ha estat els darrers 22 anys. En el món de la construcció vaig treballar primer amb Vinyals i després amb Massa Casals abans d’establir-me pel meu compte. Actualment a Construccions Barceló Jordà tenim una plantilla de 7 treballadors, 3 dels quals son familiars.
 
Quina és l’actualitat del sector?
Actualment és complicat, abans el treball abundava, hi havia molta feina de nova construcció, que compaginàvem amb rehabilitació. Ara no hi ha obra nova, tot és manteniments i rehabilitació.
 
Com es quantifiquen els costos dels projectes?
Els costos poden ser per administració o per pressupost. Antigament dominava l’administració, ara sols es treballa amb pressupost, suposo que degut a la crisi. El pressupost és bo pel client, en l’administració queda obert i no saps quan es tancarà. Els clients normalment segueixen els projectes d’aprop, el que facilita el nostre treball. Si el client ve al acabar l’obra, no sap que s’ha fet ni perquè i pot donar lloc a problemes.
 
Com ha canviat el treball amb el pas del temps?
La manera de treballar ha canviat molt amb el pas del temps, abans treballava amb carretó, era un treball més pesat o millor dit més físic, però més tranquil a l’hora.
 
Com és el pas d’assalariat a empresari?
Per crear una empresa la decisió és més un tema moral que econòmic. Jo era paleta i sempre m’ha agradat saber i aprendre més. Portes un carretó, poses tochos, després intentes interpretar plànols i vas aprenent l’ofici.
Si treballes per un sou saps que treballes unes hores, treballar pel teu compte és la mateixa filosofia, cobrar per un treball determinat. Si t’agrada treballar sempre queda la via de retorn com assalariat. Quan fas una feina no penses el que guanyaràs o perdràs, sinó en fer la feina el millor possible. Es treballa per la feina, els guanys ja vindran.
 
S’ha d’invertir molt per crear una empresa?
El més important és tenir vocació de treball. Mai he demanat finançament extern, he anat fent a poc a poc. Quan he necessitat alguna eina, sempre hi ha hagut algun company que me les ha prestat. La imatge amb els companys de professió és molt important. Per exemple, si cal un transpalet també el pots llogar, però aleshores perds tots els guanys.
 
Diuen que en el món de la construcció hi ha molts robatoris
Efectivament, a mi m’han robat cada any, algun any dues vegades, afortunadament mai han estat coses de molt valor, però si que m’he trobat anar a treballar i no disposar de fils de corrent, del muntacàrregues o d’un transpalet. Fins i tot m’han arribat a robar la ferralla de les obres.
 
Com veu la relació amb l’Ajuntament
Veig una relació bona, ens donen feina, més ara en temps de crisi que abans, i sempre m’han atès correctament. No puc opinar del  tema dels permisos, ja que s’encarreguen els clients directament.
 
Quina és la vostra àrea d’actuació
Fora de Caldes he treballat fins a Matadepera, en zones com Sant Feliu de Guíxols, Cassa de la Selva, Llagostera, Riudellots, és a dir, les rodalies de Caldes. Ara estem més disposats en fer desplaçaments, però seguim apostant per les rodalies de Caldes.
 
Com us doneu a conèixer?
M’anuncio en la Festa major de Caldes o en Franciac, ens funciona molt bé el boca-orella i en alguna obra he posat algun cartell publicitari.
 
Quines aficions tens?
M’agrada caminar, sortir i veure alguna fira, mirar partits de futbol si tinc temps, no tinc aficions fortes.
 
 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada